VEELGESTELDE VRAGEN OVER ONZE PRAKTIJK

Veelgestelde vragen

Heeft u een vraag over ons centrum? Of over onze werkwijze? Hieronder hebben we de meest gestelde vragen en onze huisregels samengevat. Zo kunt u snel een antwoord op uw vraag vinden.
Waar vind ik betrouwbare medische informatie op internet?
Zoekt u online naar medische informatie? Dan is een betrouwbare bron de website www.thuisarts.nl. De informatie op deze website wordt gecontroleerd en aangeleverd door onze wetenschappelijke vereniging.

Andere nuttige websites zijn: www.HetCAK.nl. Hier vindt u informatie over het meenemen van medicijnen op reis. Wilt u stoppen met roken? Kijk dan op www.rookvrijookjij.nl voor meer informatie en tips.

Hoe lang duurt een afspraak?
Voor een consult worden 10 minuten ingepland. Dit is dan een consult voor 1 zorgvraag. Heeft u meerdere vragen? Geef het aan bij onze assistente, dan zorgt zij voor een dubbele afspraak.
Moet ik voor een consult betalen?
Het consult bij uw huisarts wordt vergoed vanuit de basisverzekering en valt buiten uw eigen risico. Voorgeschreven medicatie, aanvullend onderzoek en bepaalde verrichtingen worden wel verrekend met uw eigen risico. Raadpleeg uw zorgverzekeringspolis voor de voorwaarden.
Wat zijn de tarieven voor keuringen en reisgeneeskundig advies?

Keuringen en reisgeneeskundig advies worden niet vergoed vanuit de basisverzekering. Onze tarieven zijn:
Rijbewijskeuring (rijbewijs B)                                            50
Preventief duikmedisch onderzoek (duikkeuring)          75

Reisgeneeskundig advies:

  • consult                                                                             20
  • consult kind                                                                     14
  • familietarief                                                                    50
  • herhaal consult (geven vervolg vaccinatie)                 12
  • malariarecept                                                                 10
  • gele boekje                                                                      4

Wij kunnen niet vaccineren tegen gele koorts.
De kosten van de vaccins en medicijnen betaalt u bij de apotheek. 
Wij hebben geen PIN. Wij stellen het op prijs als u gepast kan betalen.

Wat is een e-consult?
Met een e-consult kunt u een beveiligd bericht sturen naar uw huisarts. Heeft een eenvoudige vraag, waarvoor u niet langs hoeft te komen? Dan is een e-consult zeer geschikt. Uw huisarts stuurt via hetzelfde systeem een antwoord naar u.
Kan ik vandaag nog gezien worden?
Wilt u nog dezelfde dag gezien worden? Neem dan zo vroeg mogelijk, maar uiterlijk om 10.00 ’s morgens contact op met de praktijk. We zullen dan ons uiterste best doen om u voor die dag nog een consult aan te bieden.
Ik ben verhinderd!
Bent u verhinderd? Laat dit ons tijdig weten. Afspraken die korter dan 24 uur van te voren worden afgezegd, kunnen in rekening worden gebracht. De kosten bedragen 12,50 euro per consult en 25,00 euro voor een dubbel consult. Deze kosten zijn niet te declareren bij uw zorgverzekeraar.
Kan ik altijd bij mijn eigen arts terecht?

U ziet in principe altijd de huisarts van de praktijk waar u ingeschreven staat. Of diens waarnemer. Bij afwezigheid wegens vakantie, nascholing of ziekte wordt u bij medische noodzaak gezien door een van de andere huisartsen van het centrum.

Waar kan ik een wijziging doorgeven?
Bent u verhuisd of klopt uw telefoonnummer niet meer? Geef dit aub zo snel mogelijk aan de praktijk door op info@huisartsenroodenburg.nl.
Hoe kom ik aan een herhaalrecept?
Herhaalrecepten kunt u 24 uur per dag 7 dagen in de week aanvragen via deze pagina.Telefonisch kan dit ook bij onze assistente, maar bij voorkeur na 9:00 ‘s ochtends. Aanvragen voor herhaalrecepten worden beoordeeld en daarna direct naar uw apotheek doorgestuurd. Deze kunt u dan vaak de volgende werkdag na 15:00 afhalen, raadpleeg de informatie bij uw eigen apotheek voor de exacte tijden.
Kan ik mijn huisarts nog op een andere manier bereiken?
Via MijnGezondheid.net kunt in een beveiligde omgeving 24 uur per dag, 7 dagen in de week herhaalrecepten aanvragen, afspraken maken of vragen stellen (E-consult). Let op: u heeft een DigiD nodig om hier in te loggen.
Doen jullie ook huisbezoeken?
In overleg met de assistente kan een huisbezoek worden afgesproken. Voor huisbezoeken op dezelfde dag dient u voor 10:00 te bellen! Huisbezoeken worden afgelegd als u om een medische reden niet naar de praktijk kunt komen. Gebrek aan vervoer is geen medische reden voor een huisbezoek.
Wat doet een praktijkondersteuner precies?
In Huisartsen Centrum Roodenburg hebben wij praktijkondersteuners voor de huisarts (POH).  Zij begeleiden patiënten met chronische aandoeningen zoals astma, COPD en diabetes. Wij hebben ook een gespecialiseerde POH voor het begeleiden van psychische klachten.
Kan ik ook voor preventie bij mijn huisarts terecht?
U kunt met uw huisarts bespreken wat in uw situatie zinvolle preventie kan zijn.
Wat is het LSP?
Het Landelijk Schakel Punt (LSP) maakt het mogelijk voor zorgverleners om, als dat nodig is, inzage te hebben in belangrijke informatie uit uw medisch dossier. Denk aan bijvoorbeeld uw medicatie, allergieën voor bepaalde medicijnen of belangrijke ziekten of aandoeningen die u hebt. Dit kan in spoedeisende situaties van grote waarde zijn. Meld u aan op www.volgjezorg.nl.
Wat moet ik doen als ik een klacht heb?
Wanneer u ontevreden bent, stellen we het op prijs dat u dit met ons bespreekt. Wanneer wij op de hoogte zijn van uw onvrede, dan kunnen wij proberen het voor u op te lossen.
Is dit lastig voor u of komt u er met ons niet uit, dan kunt u uw klacht bespreken met een onafhankelijke en onpartijdige klachtenfunctionaris. De klachtenfunctionaris zoekt samen met u naar een oplossing van uw klacht of probleem. De klachtenfunctionaris kan proberen de klacht te bemiddelen. De klachtenfunctionaris kiest geen partij en heeft daarom geen oordeel. Alles wat u de klachtenfunctionaris vertelt, is vertrouwelijk. U kunt het klachtenformulier gebruiken op de website van SKGE.  De klachtenfunctionaris is eventueel te bereiken op telefoonnummer 088-0229190.
Als u er met uw huisarts en met bemiddeling door de klachtenfunctionaris niet uit komt, kunt u een uitspraak over uw klacht vragen bij de geschilleninstantie huisartsenzorg. Deze onafhankelijke commissie bestaat uit een voorzitter (jurist) en uit leden namens de patiënten en uit leden namens de huisartsen. De commissie wordt bijgestaan door een ambtelijk secretaris die ook jurist is.
Het oordeel van de geschilleninstantie is bindend. Meer informatie kunt u in de folder vinden in de wachtkamer en op www.skge.nl.
Kan de huisarts een Geneeskundige verklaring afgeven?

De huisarts mag in principe geen geneeskundige verklaringen afgeven aan eigen patiënten. Lees hier meer in de folder van het KNMG. Deze folder kunt u eventueel gebruiken richting degene die om de verklaring vraagt.

Hebben jullie bepaalde huisregels?
Onze huisartsen hebben een aantal omgangsregels voor in de praktijk.

  • De spoedlijn is alleen bedoeld voor dringende, levensbedreigende vragen die niet tot de volgende dag kunnen wachten. Het is dus niet de bedoeling de spoedlijn te gebruiken voor andere vragen.
  • Honden zijn niet toegestaan in ons huisartsencentrum.
  • Agressief gedrag tegen de assistentes of artsen wordt niet getolereerd.

Staat uw vraag er niet bij?

Neem dan contact op met onze assistenten.
Zij helpen u verder of plannen een afspraak voor u in.

Afspraak maken

Al patiënt bij Huisartsen Centrum Roodenburg? Maak dan eenvoudig een afspraak met uw huisarts via ons afsprakensysteem. Zo kunt u zelf een datum en tijd kiezen die u schikt.

Let op: om een afspraak te maken, heeft u uw DigiD inloggegevens nodig.

Roodenburg

adwwd